دانلود پروژه پایان نامه دانشجویی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق

دانلود پروژه پایان نامه دانشجویی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق

ماشین آلات راه سازی

دانلود پروژه درمورد ماشین آلات راه سازی

 

فهرست مطالب

تعریف ماشین‌آلات راهسازی

گروه‌بندی و دسته‌بندی ماشین‌های راه‌سازی

تقسیم‌بندی ماشین‌های راهسازی از نظر نوع کار

ویژگی‌های ماشین‌های راه‌سازی

1. ویژگی‌های طراحی6

2. ویژگی‌های عملکرد دستگاه:7

قابلیت چرخش و عبور9

عوامل تأثیرگذار بر روی قابلیت عبور9

محاسبه مقدار متوسط فشار وارده بر روی زمین10

پایداری (Stability)13

ضریب پایداری13

قسمت‌های اصلی ماشین‌های راه‌سازی14

دستگاه عمل کننده15

انواع اعضاء کارساز15

انواع ماشین آلات راه سازی :16

Dump Truk16

دامپر17

بتونیر17

کج بیل17

ویبراتور18

کمپکتور18

کمپرسور18

تاور کربن19

لودر :19

بار مجاز در حین عملیات20

موارد استعمال لودر21

انتخاب لودر22

نیروی تولید شده در هنگام کار لودر22

نیروی دپو کننده خاک22

ساختمان لودر23

سیستم انتقال قدرت لودر23

اجزاء تشکیل دهنده سیستم انتقال حرکت لودر24

گریدر25

انواع گریدر25

نامگذاری گریدرها26

عملیات با گریدر26

1. پخش کردن مواد خاکی26

2. حمل مواد به کنار جاده27

3. شیب‌بندی‌های دقیق28

4. کندن جوی28

لبه‌های تیغه گریدر28

1. لبه‌های مستقیم28

2. لبه‌های منحنی29

3. لبه‌های دندانه‌دار29

تخمین میزان کار گریدر29

پین برشی در گریدر29

سیستم ترمز گریدر30

اجزاء‌ تشکیل دهنده سیستم ترمز گریدر30

تشریح عملکرد سیستم ترمز گریدر31

وظیفه شارژینگ و الو (Charging Vlave)32

سیستم فرمان گریدر32

مکانیزم فرمان هیدرواستاتیکی کمر شکن32

مکانیزم فرمان هیدرواستاتیکی چرخ‌های جلو32

اجزاء‌ تشکیل دهنده سیستم فرمان گریدر33

شاسی گریدر33

Drawbar34

بیل های مکانیکی34

انواع بیلهای مکانیکی:36

الف- بیل مکانیکی با جام معکوس:36

ب- بیل مکانیکی با سیستم کابلی36

ج- بیل کششی (دراگلاین)36

بیل معکوس37

د-جرثقیل37

اسکریپرها :37

فنیشر38

ریپر39

اکسکاواتور39

تراکتورها و بولدوزرها40

کاربرد40

انواع تراکتورها41

الف – تراکتورهای چرخ زنجیری41

ب- تراکتور چرخ لاستیکی42

کامیونها42

الف – کامیونهای معمولی42

ب- کامیون های کمرشکن43

   

تعریف ماشین‌آلات راهسازی

ماشین‌های راهسازی عموماً وسایلی هستند که جهت آسان کردن کار نیروی انسانی در امر ساختن جاده، اتوبان، ساختمان‌سازی و سدسازی، و یا کارهایی نظیر تسطیح و تونل‌کنی و نهر کنی و غیره به کار می‌روند.

 

گروه‌بندی و دسته‌بندی ماشین‌های راه‌سازی

ماشین‌های راهسازی عمدتاً بخاطر نوع کار، ماهیت روش کار، شرایط راه‌اندازی، نوع سیستم محرکه، ظرفیت خروجی، سیستم انتقال حرکت، عمومیت دستگاه و نوع سیستم کنترل گروه‌بندی می‌شوند. که مهم‌ترین گروه این ماشین‌ها عبارتند از:

1.ماشین‌های ساختمانی یا ساختمان‌ساز (وسایل حمل ونقل و بالابرها، ماشین‌هایی جهت بار زدن و تخلیه کردن)

2.ماشین‌های خاکبردار

3.ماشین‌های گودبردار

4.ماشین‌های تسطیح و آماده‌سازی

5.ماشین‌های مته و جاگذاری لوله

6.آسیاب‌های سنگ خرد کن یا دانه‌بندی ماسه

7.ماشین‌های شستشو

8.ماشینهای بتن ساز

9.ماشینهای انتقال بتن

10.ماشین‌های ساخت بتنهای مسلح

 

تقسیم‌بندی ماشین‌های راهسازی از نظر نوع کار

این ماشین‌ها از نظر نوع کار به دو گروه تقسیم می‌شوند.

1.ماین‌های عمومی مثل لودر، بیل مکانیکی

2.ماشین‌های مخصوص مثل بتن‌ساز، آسفالت پخش‌کن

 

وسایل نقلیه با کاربرد عمومی معمولاً از طراحی پیچیده‌ای برخوردار است. این ماشین‌ها معمولاً دارای یک سیستم محرکه اصلی و ثابت هستند با مقدار زیادی قطعات و متعلقات مختلف کخ با نصب هر کدام از این متعلقات عملکردهای مختلفی را می‌توان نتیجه گرفت. مثلاً یک تراکتور اگر با وسایل جنبی خاص بهره‌برداری شود به عنوان زمین‌کن (شخم‌زن)، خاکبردار، برف‌روب، یدک‌کش، بالا برنده‌ی بار و یا غلطک‌کوبی و یا در عملیات کشاورزی برای موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ویژگی‌های ماشین‌های راه‌سازی

1. ویژگی‌های طراحی

ویژگی‌های طراحی هر ماشین بر اساس پارامترهای مهم عملکرد آن انجام می‌شود. از جمله قدرت و یا ظرفیت عضو کارساز مهمترین عامل تعیین کننده محرکه است. پارامترهای دیگر ماشین از جمله، ابعاد، وزن و فشار مخصوص وارد بر زمین و غیره بعد از طراحی موتور و اعضاء اصلی بدست می‌آیند.

سیستم کنترل و یا سیستم‌های اخباری از موارد ثانویه طراحی است. ولی نیازمندی‌های عمومی شامل نیازمندی‌های اجتماعی، محدودیت‌های مواد، اقتصادی بودن عملکرد و غیره نیز مهم هستند. از نظر اجتماعی خوب کار کردن ماشین و متعلقات آن در رابطه با شرایط کارکرد، شرایط جوی و علی‌الخصوص لرزش، به طوری که ایمنی کافی برای شخص اپراتور و یا دیگران را فراهم کند. و یا اجزاء مختلف در جای مناسب نصب شود.

حساسیت فرد به شتاب‌های عمودی بسیار مهم می‌باشد. مثلاً تحمل شتاب‌های حدود 0.5g با فرکانس 15HZ برای شخص محسوس است.

عامل دیگری که در طراحی مهم است بخش اقتصادی قضیه است. حداقل هزینه‌ای که برای واحد تولید کار، حداقل هزینه دستگاه و نیز نگهداری و تعمیرات که باید با بازدهی خروجی بالا توأم باشد و همچنین رابطه سودآور بین هزینه اولیه دستگاه، هزینه‌های اپراتوری و قیمت کار انجام شده وجود دارد که مهمترین عامل موفقیت دستگاه می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.