دانلود پروژه پایان نامه دانشجویی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق

دانلود پروژه پایان نامه دانشجویی

دانلود پروژه پایان نامه مقاله تحقیق

خانواده و نقش آن در مهرورزی

دانلود پروژه درمورد خانواده و نقش آن در مهرورزی

 

فهرست مطالب

خانواده و نقش آن در مهرورزی 1

بیماری محبت 2

محبت بیش از حد! 3

نمونه یابی 4

شدیدترین محبت 6

مراقب و آینده‌نگر 6

محبت در زندگی 7

طبیعت اولی حیوان و انسان 7

محبت به دیگران و حب ذات 8

محبت به دیگران رمز موفقیت 9

نقش محبت در زندگی خانوادگی 10

محبت و عشق در خانواده 12

چگونه به کودکان محبت کنیم؟ 14

محبت به فرزند هیچ وقت زیادی نیست 15

نقش محبت و قاطعیت در تربیت فرزندان 17

الگوی تربیتی محبت و عدم قاطعیت 17

الگوی تربیتی بی‌محبتی و عدم قاطعیت 18

الگوی تربیتی محبت و قاطعیت 19

الگوهای تربیتی 19

راههای ابراز محبت و تکریم به فرزندان 20

تعریف محبت و تکریم 20

اصول تکریم و محبت 20

اثرات تربیتی ابراز محبت و تکریم 21

راههای ابراز محبت و تکریم به فرزندان 22

محبت فراوان پیامبر(ص) نسبت به فاطمه(س) 23

آیا می دانید محبت کردن بهترین راه تربیت است؟ 25

کودکان محتاج راهنمایی هستند 25

اصل محبت در مدیریت اسلامی 29

تعریف مدیریت از نظراسلام‏ 29

محبت به مومنان 30

مهر ومحبت انسانها 30

لزوم مدارا ودوستی‏ 31

الف )اهیت دوستی درمدیریت 31

ب) فواید دوستی ورفاقت‏ 31

پ) ثواب رفاقت‏ 32

مقایسه سبک اسلامی با سبکهای مدیریتی امروز‏ 32

موخره 33

محبت درسیره‌ی نبی اکرم (ص ) 33

   

بیماری محبت

مرز بین رفتارهای سالم و ناسالم چیست؟ این سؤال بر اساس رویکردهای مختلف، پاسخ‌های متفاوتی در روان‌شناسی دارد. 

در بسیاری از موارد، تشخیص رفتار سالم از ناسالم آن چنان که عامه تصور می‌کنند، کار راحتی نیست. حتی اگر این چنین تشخیص‌هایی بین مردم رایج باشند، ملاک قابل قبولی محسوب نمی‌شوند. 

روان‌شناسان بالینی سعی می‌کنند با تعیین ملاک‌هایی دقیق، مرز بین رفتارهای سالم و ناسالم را تشخیص دهند. در این میان، نکته مهم آن است که هر رفتار در یک طیف مورد مطالعه قرار می‌گیرد. 

توضیح این موضوع با مثالی مؤثرتر خواهد بود. به عنوان نمونه، ترس، رفتاری است که می‌توان آن را در طیفی بین صفر تا صد بررسی کرد. ترس در حد صفر اگرچه در عمل به ندرت قابل مشاهده می‌شود اما رفتار چندان سالمی به حساب نمی‌آید. 

کودک یا بزرگسالی را تصور کنید که از هیچ کس و هیچ چیز نمی‌ترسد؛ آیا احتمال آسیب‌پذیری چنین فردی زیاد نیست؟ برای حفظ سلامت و ایمنی در زندگی، وجود مقداری از ترس لازم است. 

احساس خطر و ترسیدن در بعضی از موقعیت‌های زندگی باعث دوام و بقای‌ ما می‌شود. اگر کسی به این دلیل که نمی‌ترسد به سیم لخت برق دست بزند، آدم جسوری به حساب نمی‌آید و به طور حتم این نوع نترسیدن، سر او را به باد خواهد داد. هر چه در این طیف پیش‌تر رویم، جنبه‌های غیرعادی موضوع بیشتر خواهد شد. 

وقتی ترس به حدی برسد که روند زندگی عادی را مختل کند به اصطلاح روان‌شناسان به رفتاری مرضی تبدیل می‌شود و رفتاری ناسالم است. کسی از بلندی به حدی می‌ترسد که حتی حاضر نیست پشت‌بام برود؛ کودکی ترس مرضی در مورد مدرسه رفتن دارد؛ فردی که از ترس غرق شدن تا کنار استخر هم نمی‌رود؛ نمونه‌هایی از جنبه‌های ناسالم رفتار محسوب می‌شوند. 

به این ترتیب، بسیاری از رفتارها مانند اضطراب، غم و حساسیت تا حدی عادی هستند و حتی وجودشان در زندگی لازم است. اما همین رفتارها وقتی به حدی افزایش یابند که روند عادی زندگی را دچار اختلال کنند و مشکلاتی را در ارتباط فرد با خودش و دیگران به وجود آورند جزء رفتاری مرضی و ناسالم قرار می‌گیرند. 

 

محبت بیش از حد! 

مطالب گفته شده در مورد عشق و محبت نیز مصداق دارد. همان گونه که بی‌تفاوت بودن و به تعبیر عامیانه عاطفه نداشتن، رفتاری مقبول نیست، گاهی محبت شدید به رفتاری مرضی تبدیل می‌شود. تصور زندگی عاری از عشق و محبت، امکان‌پذیر نیست. 

یکی از نیازهای مهم هر انسان این است که مورد محبت قرار بگیرد و به دیگران محبت کند. لازم نیست درباره فواید و آثار عشق و محبت و ضرورت‌های آن سخن بگوییم، چرا که بخش قابل توجهی از نوشته‌ها، آثار هنری و ادبی بشر در همین باره است. هدف همه فعالیت‌های بشردوستانه این است که انسان‌ها عشق و محبت را جایگزین جنگ و تنفر کنند. 

زلزله بم را به خاطر دارید؟ موجی از نوع‌دوستی در ایران و جهان راه افتاد و عشق و محبت با تبلورهای مختلف در قلوب مردم فوران کرد. انسان‌ها حتی اگر عشق و محبت را فراموش کرده باشند باز هم در موقعیت‌هایی این نیاز را در زندگی خود باز می‌یابند و به آن روی می‌آورند. 

اما محبت مرضی چیست؟ گاهی شدت عشق و علاقه آدم‌ها به همدیگر به حدی است که به صورت پدیده‌ای دست و پاگیر و مشکل‌آفرین درمی‌آید. محبت مرضی، وابستگی‌های شدید را به همراه می‌آورد که نتیجه آن به طور معمول چندان خوشایند نیست. 

گاهی انسان‌ها در عشق و محبت به یکدیگر تا حدی پیش می‌روند که تصور فقدان، هجران، بیماری و هر نوع آسیبی برای طرف مقابل را ناممکن و غیر قابل تحمل می‌پندارند. دوست داشتن فرزند، همسر، مادر، خواهر،‌ برادر و غیره و ناراحتی‌ برای غم و رنجی که بدان‌ها وارد می‌شود، غیر عادی نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.